האם אנו מנהלים מלאי בצורה יעילה?
מלאי משפיע רבות על תזרים המזומנים של החברה, ואחת הדרכים לשיפור התזרים המזומנים הוא ניהול מלאי בצורה יעילה.
קביעת מדיניות מלאי
קביעת וניהול מדיניות המלאי נועדה לאפשר אספקה רציפה של פריטים והיא ללא ספק אחד האתגרים החשובים בשרשרת האספקה. לאחר שרמת השירות הרצויה נקבעת באמצעות מחלקת הייצור תוך שימוש בחישובי כדאיות כלכלית והתחשבות בדרישת השוק למוצר.
- השאלות המרכזיות לקביעת מדיניות מלאי הם:
- כמות המלאי הנדרש?
- מהי נקודות הזמנת מלאי?
- כמות להזמנה?
- מהו אופי הטיפול במלאי?
כל הפרמטרים הנ"ל משפיעים על קביעת מדיניות המלאי ולהם ערך חשוב מאוד בתזרים המזומנים של החברה.
גישות לניהול מלאי
לאחר קביעת מדיניות המלאי יש לאפיין את גישת ניהול המלאי על ידי בחינת פרמטרים נוספים:
- איזה מלאי יש להחזיק ומה הכמות הנדרשת לכל פריט?
- מועד ההזמנה הרצוי ? (נתון מאוד חשוב לטובת חישוב עומק המלאי)
- באם המלאי נרכש בחו"ל מה שערי המטבע ומה הצפי למטבע בעת תשלום המלאי?
- האם צריך מקום אחסנה ? באיזה גודל? האם המלאי מצריך שינוע מהמחסנים לאולם מכירות?
- מהי הבקרה הנדרשת לניהול המלאי? (האם מערכת ממוחשבת, כח אדם או גם וגם)
ישנן מספר סוגי ניהול מלאים:
- ניהול מלאי FIFO- שקובע שמלאי שנכנס ראשון יוצא ראשון, מתאים יותר למוצרים עם פג תוקף.
- ניהול מלאי LIFO – שקובע שמלאי שנכנס אחרון יוצא ראשון, מתאים יותר למוצרי שאינם מושפעים ממשך שהיותם בדף.
- ניהול מלאי ממוצע – כמו שנשמע ממוצע של סך הפריטים המוצאים במלאי לחלק לכמות.
לאחר בדיקת מכלול הפרמטרים קובעים את רמת המלאי הנדרשת ומה העלות הנדרשת.
סיכום
כל עסק אוהב להיות בתזרים מזומנים חיובי ואחת הדרכים לשיפור התזרים הוא ניהול מלאי בצורה חכמה כך שאין מלאי "מת" ששוכב על המדף ללא שימוש ומצד שני אספקה מהירה של המלאי הקיים ללקוחות.
אין לראות באמור לעיל כתחליף לחוות דעת רואה חשבון ו/או לייעוץ מס
לפגישת יעוץ ללא התחייבות ניתן ליצור קשר בטלפון 03-6059095, בנייד 054-4827828
בברכה,
רפי רפאל
רואה חשבון