תגידו, מי צריך פרסום?
תתארו לכם שאתם צריכים למכור שלושה פריטים, ברור שהמעגל שאנו צריכים לפנות אליו הוא קטן, נניח בין 4-7 מתעניינים כאשר הסבירות שמתוכם שלושה יקנו, נוכל לעשות זאת ע"י פניה למקורבים אלינו.
כעת תתארו לכם שאתם צריכים למכור עשרה פריטים, כעת אנו נצטרך להגדיל את המעגל ולפנות ליותר אנשים, נניח בין 12-18 מתעניינים כאשר סבירות שמתוכם עשרה יקנו, נוכל לעשות זאת ע"י פניה למקורבים וחברים (מפה לאוזן).
כעת תתארו לכם שאתם צריכים למכור 1,000 פריטים ויותר, כאן אנו נצטרך להגדיל את החשיפה לפריט בצורה משמעותית שלא יכולה לעבור מפה לאוזן – כאן נצטרך פרסום.
פרסום, באיזה סכום?
נתחיל בזה שאין נוסחה מדויקת שניתן לחשב באמצעותה כמה כסף להשקיע.
בגדול כלל האצבע מראה שסכום ההשקעה בפרסום צריך להיות בין 3% – 10% מהמחזור, כך למשל, מחזור של חברה עומד כ-1 מיליון ש"ח, הסכום שנשקיע יהיה בין 30,000 – 100,000 ש"ח.
על מנת לדייק יותר, יש לקחת בחשבון גם את הפרמטרים הבאים:
1. נחשקות – אנו נדרשים להשקיע בפרסום על מנת לדחוף את הביקוש של המוצרים שלנו למעלה.
2. קהל הלקוחות –
2.1. במקרים בהם אנו משווקים את המוצרים לצרכן הסופי אנו נצטרך פרסום המוני.
2.2. במקרים בהם אנו משווקים את המוצרים לחברות, ארגונים, עמותות וכדומה, נוכל לשווק ע"י דיוור ישיר לאותם מנהלים.
3. תחרות קשה – ככל שהמתחרים שלנו מפרסמים יותר כך אנו צריכים להשקיע יותר.
כדאיות מול עלות –
האם יצא ששאלת את עצמך מה כדאי, להתקשר עם ספק לשירותי שיווק ופרסום או לחילופין לגייס עובד מן המניין?
ישנן יתרונות וחסרונות בשני המקרים, אך התשובה ברורה – עדיף לעבוד עם ספק.
כעת לסיבות:
1. עלויות –
1.1. שכיר – עלות מעביד יקרה מידי בהתחשב שלעובד מגיע גם את כל ההטבות הסוציאליות.
1.2. ספק – לחברה יש וודאות ומוכן לשלם עליה.
2. ניהול וזמינות –
2.1. שכיר – ניהול עובד והתמודדות עם לויאליות שלא תמיד עונה בקנה אחד עם בעל העסק.
2.2. ספק – זמין בארבע עונות.
3. העוסקים במלכה –
3.1. שכיר – איש אחד.
3.2. ספק – בדר"כ מספר אנשים.
4. בקיאות וידע –
4.1. שכיר – לא תמיד מעודכן למצב השוק.
4.2. ספק – בדר"כ מעודכן למצב ענפי השוק.
לסיכום –
על מנת להשקיע בפרסום יש מספר דברים שעסק צריך לשאול את עצמו, יחד עם זאת כדאי לו להתייעץ עם משרדי פרסום (לא בהכרח הגדולים, שכן הקטנים יותר יודעים להוסיף גם יחס אישי באותו סכום) על מנת לקבל רעיונות יצירתיים להמשך פעולה.
לתכנון תקציב הפרסום רצוי להתייעץ עם איש כספים בחברה או משרד רואה חשבון לקביעת מדדים שיעזרו לבדוק את אפקטיביות הפרסום.
לפגישת יעוץ ללא התחייבות ניתן ליצור קשר בטלפון 03-6059095, בנייד 054-4827828
בברכה,
רפי רפאל
רואה חשבון